Träning vid sjukdom

För eller senare ställs du kanske inför ställningstaganden angående om ditt barn på grund av skada eller sjukdom bör avstå från friidrottande. Barn som älskar sin träning kan vara ovilliga att missa ett träningspass.

- Vid pågående infektion med feber eller andra symptom ska man inte träna.

- Vid skada bör man undvika de grenar/övningar som framkallar smärta
men man kan ofta hitta andra övningar som man kan genomföra.

Vid hälsenebesvär bör t.ex. hoppgrenar undvikas medan löpgrenar ofta kan genomföras.

- Vid längre sjukdomsfall/skador kan det vara viktigt för barnet att upprätthålla kontakten med träningsgruppen fast man inte deltar i träningen. Ett sätt kan vara att delta som funktionär eller på annat sätt hjälpa till med det praktiska.

Diskutera gärna med ditt barns tränare vid sjukdom eller skada. I klubben finns även idrottsmedicinsk kompetens som ibland kan tillfrågas av tränarna. Speciella överväganden kan behöva göras för barn med kronisk sjukdom eller vissa ärftliga riskfaktorer (se exempel nedan).

Under vintern 2004-2005 uppmärksammades dödsfall i samband med idrott och tränande. Friidrottsförbundets förbundsläkare Sverker Nilsson skriver i ”Allmänna medicinska rekommendationer”, se Friidrottsförbundets hemsida.

”Hjärtat mår bra av fysisk aktivitet. Daglig motion stärker inte bara hjärtat utan hela kroppen. […] Det har konstaterats att det inte finns några belägg för att antalet plötsliga dödsfall inom idrott ökat.

Två viktiga grundregler

1. Man skall inte träna med infektion i kroppen som ger temperaturstegring och/eller vilopulsstegring.

2. Läkarundersökning bör göras vid oväntade besvär som svimning eller svimningskänsla vid träning, ovanligt hård eller oregelbunden hjärtklappning vid träning, bröstsmärta vid träning eller ärftlighet för hjärtsjukdom (information från doktor). Friska och symptomfria ungdomar och vuxna behöver inte hjärtundersökas för att träna säkert, tvärtom bör de fortsätta träna som en del av ett sunt leverne för att förbättra möjligheterna att må bra fysiskt och psykiskt och därmed prestera väl.”