Att tävla

Varje år ordnas i Stockholmsområdet ett stort antal friidrottstävlingar för barn och ungdomar. BIF brukar välja ut några tävlingar som är rekommenderade tävlingar under inomhus respektive utomhussäsongen, dessa tävlingar listas här på hemsidan. Tävlingar är på samma sätt som träning ett tillfälle för barnet att utöva sin idrott. Fokus bör självklart ligga på att ha roligt, gärna tillsammans med kompisar – tävlingar ger också möjlighet att lära känna barn från andra klubbar. Uppmuntra gärna barnet att titta på när andra tävlar!

Vad gäller resultat är det viktigt att barnet främst jämför med sina egna resultat – friidrotten ger alla möjlighet att ”tävla med sig själv” genom att försöka överträffa tidigare personbästa (”sätta pers”). I en tävling kan inte alla vinna men alla kan sätta personligt rekord.

Anmälan till tävlingar sker normalt via kansliet. Den anmälningsavgift som tas ut vid tävlingar betalas av klubben – den ingår i det man får för aktivitetsavgiften. Klubben betalar dock inte efteranmälningsavgifter, de avgifter arrangörerna tar för sena anmälningar.

För klubbens medlemmar tas ingen avgift ut vid vårt eget arrangemang Brommaspelen eller vid klubbmästerskapen (KM inomhus, utomhus och KM i terränglöpning, d.v.s. Solviksloppet.)

Observera att deltagande i långlopp betalas av den aktive själv – detta gäller även Tolvanloppet.